Wednesday, June 23, 2010

Filipino Wika


"Pak Mie hang pandai cakap pilipin tak?" Pak Ya menyoal.

"Aku tak tau, awat hang pandai ka?" Pak Mie menyoal kembali.

"Hang dengaq sini aku ajaq hang. Dulu nie aku ada marka pilipin"

"Ang pangalan ko Jakaliya. Maksudnya nama aku Jakaliya."
"
Sino ang iyong pangalan. Maksudnya siapa nama kamu."
"Maaari ba kaming umalis sa mga lansangan. Maknanya boleh kita keluar jalan-jalan."

Semuanya diterang satu-satu oleh Pak Ya kepada Pak Mie. I.T Mat Rizal yang ada di situ turut keluarkan kertas untuk dicatat. Kebetulan, ketika sesi pembelajaran itu, salah sorang auditor dari Filipina lalu.

"Ha, cuba hang pi kat minah auditor pilipin yang mai audit kita. Aku nak tengok betui ka tak hang ajaq aku." I.T Mat meracun Pak Ya.

"Aku tak mau pi. Segan. Hah, Pak Mie, Pak Mie tulis apa yang aku sebut nie. Lepas tu pi cuba cakap dengan dia. Mana tau yang nie boleh jadi nombor dua."

Pak Mie dengan gaya jantannya berjalan perlahan ke arah auditor perempuan itu. Di buat-buat senyum sambil tangan melambai perlahan. Kemudian dia memulakan sesi perbualan.

"Pag-ibig ko ang iyong ina. Puwede ba akong mag out sa kanya?" Pak Mie cakap perlahan-lahan ikut skrip kertas di tangannya.

"Pang!!! Pang!!!" perempuan Filipina terus tampar muka Pak Mie.

****

Dari jauh, I.T Mat Rizal dan Pak Ya melihat Pak Mie lari sembunyi diri.

"Hang suruh Pak Mie tanya apa Pak Ya?"

"Hehehe...Hang nak tau hang pi tanya sendiri kat perempuan tu."


0 orang bergosip:

Post a Comment